Broccolipaj

Broccolipaj är den vanligaste här hemma. Nyttigt och gott.
Eftersom det är svårt att få tag i smakrik getost här i England var det länge sedan jag gjorde Douglas favorit - han kallar den Rolls-Royce-pajen. I den har jag tärnade kokta potatisar, skivad tomat, skivad rödlök, smulad getost, färsk timjan och lite honung. Smaskens!
När jag gör pajdeg låter jag aldrig den vila i kylskåp. I stället trycker jag ut den i formen och klär kanterna med folieremsor, så går det bra att köra in den i ugnen på en gång.
När jag ändå är igång brukar jag göra några extra pajdegar som jag fryser in - tryck ut degen i en påse så den blir platt, så tinar den på ett kick.

Broccolipaj

Pajdeg
Mixa:
2 dl vetemjöl
100 g kallt smör
2 msk kallt vatten

Eller – testa detta recept på pajdeg gjord på kikärter – hälsosamt, enkelt och gott!

Tryck ut degen i pajformen, klä ev kanterna med folie, pricka med gaffel i botten, grädda cirka 15 minuter i 200 grader.


Fyllning
Ca 1 liter fryst broccoli
ca 100 g fetaost (absolut inte någon lightvariant!)
1 dl svarta oliver (om man gillar det)
3 ägg
5 dl mjölk
1 msk oregano
ca 1 tsk salt och 0,5 tsk svartpeppar

Tina broccolin i en bunke med vatten. Krama ur buketterna. Hacka grovt. Lägg i pajskalet. Smula över fetaost, strö över oliver. Vispa ihop äggstanningen med kryddorna, slå över.
Grädda i 200 grader i 45-60 minuter, tills pajen är helt fast.
Servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar