”Köttbullar”

Det finns vegetarianer som fortsätter laga kötträtter, men med processat ”vego-kött”. Det gör inte jag – med två undantag. När jag slutade äta kött på 80-talet saknade jag egentligen bara tre saker: grillad korv med stark senap, köttbullar samt ungersk salami. Helt okej vegetariska korvar kom ganska snart, så det kan jag få ett par gånger om året. Vegetarisk ungersk salami lär aldrig lanseras. Men numera kan jag åtminstone göra riktigt goda vegetariska ”köttbullar”, så goda att även köttätare i många fall föredrar dessa framför originalet, det har vi testat i samband med jul och liknande. Hemligheten (nåja) är Anammas formbara färs, som finns i frysdisken. 

”Köttbullar”

500 g Anammas formbara färs, tinas

1 gul lök

1 ägg

ca 1 dl skorpmjöl

0,5–1 tsk salt

0,5–1 tsk svartpeppar 


Gör såhär:

Skala löken. Riv den på ett rivjärn. Blanda lök, ägg, salt, peppar och skorpmjöl till en gröt. Låt svälla en stund. Tillsätt eventuellt med skorpmjöl. Gröten ska bli ganska fast, för detta är ditt klister.

Lägg sedan i den tinade färsen och blanda ordentligt. Sedan är det bara att klicka upp och rulla på!

Stek dina ”köttbullar” i smör på ganska hög värme. När de har fin stekyta, lägg dem i en form. Efterbaka dem sedan i ugnen i 100 grader, i en kvart eller så. Sedan är de klara! Förhoppningsvis har du dessutom fixat kokt potatis, gräddsås och ställt fram rårörda lingon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar